Uncontaminated | Fashion Art Festival

Postet av Adam og Eva akademiet den 13. Okt 2016

Oslo Fashion Art Festival, Uncontaminated, ble lansert i fjor. I år utvides den til en tredagersfestival med over 20 utstillinger, debatter, pop-up events og konserter på Aker Brygge og Tjuvholmen.

Motekunstverdenen er i ekspansjon. Den erobrer nye områder og smyger seg inn i de ulike gallerier og museer over hele verden. Digitale medier gjør verden mindre og visker ut grensene mellom kunstformer, og dialogen mellom de veletablerte og nye kunstnerne er i stadig utvikling.Uncontaminated hyller kunstnerne bak den nye utviklingen; de hardtarbeidende talentene som fronter en sammensmeltning av mote og kunst.

Onsdag 12. oktober var et av årets høydepunkter i festivalen, den interaktive utstillingen «Blood, Stones and Certain Beasts» av Bjarne Melgaard og Bob Recine. De samarbeidet med Snøhetta, Void og musikeren Bendik Baksaas om en interaktiv utstilling der både lys og lyd var sentrale elementer.

Fire elever ved Adam og Eva Skolen jobbet under den store utstillingen. Et 20 meter langt "hår" hengende fra taket ble klippet, flettet og delt ut til menneskene som besøkte utstillingen.

FOTO: FAY SKOGSTAD