Helform klipp

Postet av Veronica Holme den 1. Apr 2017

Jeg klippet en god venninne av meg mens jeg var i salongen denne uken, nemlig Stina. Hun hadde ikke klippet seg på 3 år, og etter heftig bruk av krølltang var det virkelig på tide.

Jeg hadde helt seriøst glemt hvor langt det var, men det var skikkelig gøy å få klippe det av

Det så mye sunnere og sterkere ut etter en real klipp, og Stina ble (tro det eller ei) veldig fornøyd. Hun fikk beholde lengde, selv om hun selv mener at hun ble kort.

Beautiful Da kan jeg sjekke av min aller første klipp av venninne!

Vipper og bryn

Postet av Veronica Holme den 31. Mar 2017

Gjorde vipper og bryn i salongen på Arkaden forrige uke på venninnen min Ida. Vi slipper nemlig ikke billig unna i utplasseringsperioden, vi har hatt flere oppgaver som skulle gjennomføres, og til slutt skal vi mekke sammen en skriftlig oppsummering av oppholdet - med egne tanker og refleksjoner.

Ida hadde aldri gjort noe med verken bryn eller vipper, så vi fikk for en naturlig look.

Ble hun ikke fin?

Nå er det endelig helg, og jeg har fått skrevet bittelitt på oppgaven min allerede, men hjernen min har sluttet å virke, så jeg må nok fortsette i morgen. Håper alle får en god helg!

Og så krysser jeg forresten både fingre og tær til i morgen, for da går Adam og Evas årsfest av stabelen, og flinkeste Farzaneh er nominert i kategorien årets lærling - junior. Og den håper jeg hun får, for det hadde virkelig vært velfortjent

Utplassering

Postet av Veronica Holme den 27. Mar 2017

Nå er det ny rekord for hvor lenge det er siden sist, men det har skjedd veldig mye spennende. Etter at jeg hadde fargemodell har jeg lært å farge vipper og bryn, jeg har hatt tverrfaglig prøveeksamen (klipp og farge) og jeg har fått utplassering!

Til og med 3. april skal jeg være utplassert på Adam og Eva Arkaden, sammen med Rebecca (@hairbybache) fra klassen. Jeg er veldig glad for at jeg har fått plass sammen med henne, hun er flink, morsom og positiv.

Salongen er over to etasjer med god plass til mange. 5 vasker, 2 nede og 3 oppe, åpent fargerom, toalett for kunder og ansatte, resepsjon og en et veldig koselig venteområde. Jeg skal få tatt flere bilder slik at de som vil kan se

Det er gøy å se hvordan en frisørsalong fungerer. I første utplasseringsperiode skal vi bare bli kjent med rutiner og bli kjent med salongen vi er i.Vi har også fått noen oppgaver vi skal gjennomføre, så jeg skal skrive flere innlegg i løpet av uken, før utplasseringsperioden er over

Farge modell

Postet av Veronica Holme den 10. Mar 2017

I går hadde vi i oppgave å farge modeller. Jeg fikk napp på nettet, og en veldig koselig jente ved navn Louise satt modell for meg. Hun hadde sist vært hos frisøren i desember, og nå var det en solid ettervekst på plass, og fargen var blitt blass. I tillegg følte hun at fargen var blitt kjedelig og matt.

Jeg var så nervøs at jeg verken var i stand til å spise eller tenke skikkelig. Ikke bare skulle jeg farge et menneske, men jeg skulle farge et menneske jeg ikke kjente. Men etter en pustepause på fargerommet fikk jeg roet meg ned, og startet dagen. Jeg glemte selvfølgelig å ta før-bilder, men jeg har uansett lyst til å legge ut etter-bildene. Jeg la en L'Oreal Inoa 5,15 blandet med en 4 natur i bunnen, og dro den ut i lengdene for å dekke ettervekst og den matte fargen. I endene av håret var fargen fortsatt ganske fin, men modellen følte den var for rød, så jeg bestemte meg for å kjøle det litt ned med en minicolor, 03B fra Redken.

Resultatet ble kjempe bra. Det eneste var at minicoloren satte seg mye bedre enn jeg hadde trodd, og siden den var en tone mørkere, ble endene ganske mørke. Men resten av fargen ble utrooolig fin, og jeg var så stolt i går når modellen min ga meg klem og sa hun ikke kunne blitt mer fornøyd. Klapp på skulderen til meg

I dag har vi holdt på med farge av vipper og bryn, og så har vi begynt med noen type arbeidskrav som skal gjennomføres fremover. Lufta har gått helt ut av meg etter en lang og krevende uke, og noe sier meg at den kommende uka blir minst like ille. Så i helgen skal jeg ikke gjøre så mye annet enn å slappe av. God helg!

Farge hverandre

Postet av Veronica Holme den 10. Mar 2017

Hei! Allerede en uke siden forrige innlegg... Det er for dårlig, og jeg tror jeg skriver at jeg skal skjerpe meg i hvert eeeneste innlegg jeg skriver.

Siden sist har vi vært igjennom farge i både teori og praksis. Forrige uke hadde vi besøk av både L'Oreal og Redken, og på mandag startet praksisen. Først farget vi på dukkene våre, og deretter hadde vi to utrolig morsomme dager hvor vi farget hverandre i klassen. Jeg samarbeidet med Peri, og på tirsdag var det jeg som fikk ny farge. På onsdag farget jeg Peri, og selv om jeg var veldig nervøs i begynnelsen gikk det veldig bra, og resultatet ble vi, både jeg og Peri, kjempefornøyde med!

Peri hadde en hjemmefarge "gone wrong" da hun i utgangspunktet hadde et ønske om å bli lysere. Og nå hadde hun både ettervekst og en mørk oransje farge hun ønsket å bli kvitt. Så vi ble enige om å legge en kald mahogny brun over.

Fargen dekket ikke like bra som jeg hadde håpet, og den gamle fargen kom litt igjennom, men det skapte egentlig bare mer liv og gjorde fargen mer spennende

Peri ble kjempe fornøyd, og det var absolutt det aller viktigste uansett!