Peder sin hverdag som elev

Postet av Adam og Eva akademiet den 13. Mar 2018

Peder Vigtel Wallentin har gått Adam og Eva Skolen , og siden da har han jobbet mye ute i moteverden med å assistere på flere stylingjobber for ulike magasiner og arrangementer. Nå er han Art Director på Adam og Eva Paleet og har i tillegg jobbet som instruktør på Adam og Eva Skolen.

FOTO: YOO SUN

"Alt det harde arbeidet du legger inn i skolehalvåret blir fundamentet for resten av din karriere. Dette må selvsagt vedlikeholdes både under og etter endt utdannelse. Det er noe dagene mine som lærer på Adam og Eva skolen ble en påminnelse om.

Sett deg heller mange små mål på veien, enn å ha fokus på kun ett stort. Dette hjalp meg hele veien frem til svennebrevet da jeg følte mestring oftre, enn nederlag. Som lærling merket jeg raskt at mulighetene var mange. Jeg begynte tidlig å assistere på ulike opp- drag; Fashion week, foto/videoshoots og ble senere teamleder for visninger under Oslo Runway, Up og musikkvideoer. Dette ga meg et godt innblikk i hvordan et team burde fungere utenfor salong.

"Sett deg heller

små mål på veien,

enn å ha fokus på kun ett stort"

En variert hverdag er helt klart anbefalt, men det er mange måter å gjøre det på. Dette førte meg tilbake til skolen, men denne gangen i lærer- staben! Dette var et mål for meg helt siden starten av lærlingtiden og jeg er ekstremt takknemlig for å ha vært en del av gjengen her"  forteller Peder.

Peder ble også intervjuet da han var elev ved Adam og Eva Skolen. Vi tar et tilbakeblikk.

Hvorfor valgte du å bli frisør?

Jeg visste ikke helt hva jeg ønsket å gjøre etter at jeg var ferdig på videregående skole. En venn av meg anbefalte Adam og Eva Skolen, og yrket som frisør virket perfekt for meg siden jeg alltid har hatt lyst til å jobbe med mennesker.

Hvordan har den første tiden din som frisørstudent vært?
Jeg fikk et veldig godt inntrykk av Adam og Eva Skolen fra første dag. Vi ble godt mottatt og det ble allerede da opprettet en god kontakt mellom lærere og elever. Det er en avslappet stemning ved skolen som gjør at man føler seg hjemme. Det er også folk i alle aldere her, noe jeg syntes er veldig bra.

Har du noen tidligere frisørerfaring?
Nei, jeg hadde ingen frisørerfaring før jeg begynte på Adam og Eva Skolen annet enn at jeg hadde klippet håret på noen venner av meg. Elevene ved skolen er en blanding av de som har en del arbeidserfaring fra tidligere og de som er helt nye innen frisøryrket. Erfaring er ingen forutsetning for å bli student ved Adam og Eva Skolen.

Hvilke interesser har du og hva liker du å bruke fritiden din på?
Jeg er veldig sosial, liker å jobbe med mennesker og er utrolig glad i musikk.

Hvor ønsker du å jobbe etter endt utdanning?
Adam og Eva. Jeg trives kjempegodt her!

Hva er det beste med å gå på Adam og Eva Skolen?
De motiverende lærerne, den gode stemningen og studiemiljøet, samt dyktige folk. Det skjer noe nytt hver dag og man trenger ikke bruke studietiden på å lese hele tiden.

Hvem vil du anbefale frisøryrket til?
Det er ingen spesielle mennesker dette passer for, men det er kanskje en fordel å like mennesker siden det tross alt er det mann jobber med. Hvis du går med en ”liten frisør i magen” så er det bare å kjøre på. Det må prøves!

Hva gjør du om 10 år?
Jobber på diverse arrangementer (Oslo Fashionweek for eksempel) og kanskje en del freelance.

Det er utrolig inspirerende og se at fremtidsdrømmene til våre elever blir til virkelighet!  Det har vært utrolig spennende å følge Peder på denne reisen fra elev til ferdigutdannet frisør! Og Adam og Eva Skolen har satt utrolig stor pris på å ha Peder som en del av det flotte lærerteamet!

Bli frisør ved landets ledende frisørskole? Hent mer informasjon her.