Frisør? Jeg?

Postet av Tanya Le Phi den 12. Feb 2017

Hei på deg! Takk for at du tar deg tid til å lese bloggen min. Jeg har aldri blogget før som jeg kan huske, og grunnen til det er at jeg egentlig ikke har visst hva jeg skal skrive om. Men nå har jeg jo en ganske bra grunn! Jeg vil starte med å skrive litt om hvordan ukene på skolen har gått så langt. Et enkelt ord for å beskrive min opplevelse av skolen: Fantastisk! Egentlig så er det flere ord. Lærerikt, nytt, spennende og utfordrende! Jeg må si at det var veldig slitsomt for meg i starten, for jeg hadde ikke drevet så mye med hår før jeg startet på skolen. Jeg hadde klippet noen venninner og mitt eget hår, men det var alt. Uten noe som helst form for inndelinger, ordentlig frisørsaks, bruk av klippekam, klyper og vann i håret, så tok jeg sjansen på å klippe deres hår. Hvordan det gikk? Det endte med at de måtte ta seg en tur til frisøren. Nei da, det ble overraskende nok et ganske greit resultat.

For et år tilbake, tenkte jeg ikke på å bli frisør. Da gikk jeg på lærerstudiet for å bli grunnskolelærer. Jeg jobbet også på barneskole ved siden av, så var omringet av barn mye av tiden. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg husker at jeg fikk et "pling" i hodet to-tre dager etter skolestart i august i 2016. Jeg fikk noen kjappe tanker som "vil jeg virkelig bli lærer?", "har jeg lyst til å holde på med dette resten av livet?", og det viktigste spørsmålet: "vil jeg orke mine egne barn i framtiden dersom jeg omgås barn store deler av dagen min?". Svaret var nei, nei og NEI. Jeg ble fast bestemt på å avslutte dette studiet, men måtte finne ut hva jeg skulle gjøre videre. Frisøryrket var det første jeg kom på. Jeg var bombesikker på at det var noe innenfor service jeg ville drive med. Så da sendte jeg inn en søknad til Adam og Eva skole og Akademi, og fikk raskt svar om jeg kunne komme på intervju. Det var klart, jeg skulle bli en kjempe dyktig frisør! Jeg visste på forhånd at det ikke ville være lett, men at jeg bare måtte stå på og vite at dette er det jeg vil drive med resten av livet.

Så det var den lille fortellingen om hvordan jeg kom meg til Adam og Eva skole og Akademi på Grønland. Jeg har blitt kjent med mange flotte mennesker på dette studiet! Alle er så ulike, men så flotte på hver sin måte. Jeg gleder meg masse til de kommende ukene!

Et lite råd fra meg før du forlater bloggen min: gjør alltid det du har lyst til, og ikke det du tror andre synes er best for deg. Det er ditt liv og ingen andre enn deg selv styrer livet ditt!