Tro på deg selv

Postet av Tanya Le Phi den 18. Feb 2017

God lørdag! Det blir ikke så mye blogging på meg, dessverre, men jeg prøver å legge ut hvert fall et innlegg i uka. Da er det også mer å skrive om, tenker jeg. Jeg merker at ukene går så utrolig fort! Plutselig er det blitt helg og en ny uke venter. Ny klipp, ny klippetest og nye utfordringer! Jeg synes det er så deilig at tiden går så fort i ukedagene. For meg betyr det bare at jeg er fokusert på det jeg driver med, og at jeg ikke minst, trives. Man pleier som regel å ofte se på tida for å regne ut hvor mange timer det er igjen til skoledagen ender. Jeg gjør ikke det lenger. Jeg ser på tida for å regne ut hvor mye tid jeg har til å fullføre det jeg skal for dagen. Det er stor motivasjon når man har klart å få gjort det man hadde tenkt til, om ikke mer! Men den største motivasjonen er helt klart når læreren gir deg ros. Da kjenner jeg at jeg har lyst til å hoppe av glede. Det gir meg så mye selvtillit med det jeg driver med at jeg ikke får lyst til å forlate arbeidsplassen min, selv om vi må når det er pause.

"Økende lengder"

Forrige uke gikk ikke så bra med tanke på klippetesten vi hadde i "Økende lengder". Jeg var helt sikker på at jeg skulle få det til. Få til klippen og få en grei karakter. Men det viste seg at jeg hadde bombet skikkelig. Det var en veldig dårlig start på helga. Jeg sa til meg selv at dette ville skje. Det ville så klart komme nedturer hvor jeg får dårlige karakterer. Jeg er jo ikke en frisør. Enda. Jeg har gått på skolen i litt over en måned hvor vi har klippet i noen uker. En frisør har også gjort feil i løpet av tiden sin. Men det viktigste er at man lærer av det. Man lærer av sine feil og blir bedre. Har man ikke noe å jobbe med, vil man heller ikke bli bedre, og det er jo det man vil se. En gradvis utvikling. Derfor lovet jeg meg selv å bare stå på, bli bedre, jobb med det du vet du må jobbe mer med og ha troen på deg selv. Tror man ikke på seg selv, vil man heller ikke tro på arbeidet sitt.

"Like lengder, økende lengder og gradering"

Læreren vår holdt en liten preken denne uka hvor hun snakket om karakterer. Hvor viktig det er at man ikke ser på hvilken karakter man har fått, men i stedet på hva man har lært. En karakter er bare et tall på hvordan du ligger an der og da i forhold til en klipp. Det tallet sier ingenting om hva du har lært. Har man fått en to'er så har man faktisk forstått klippen. Jeg kjente at jeg ble litt mer avslappet etter at læreren vår snakket med oss om det. På slutten av dagen fikk vi vite hvilken karakter vi hadde fått etter klippetesten vi hadde på torsdag som var "Like lengder, økende lengder og gradering". Jeg var veldig nervøs for å vite karakteren jeg hadde fått. Men jeg tenkte at jeg nesten måtte få bedre enn den siste karakteren jeg fikk. Og det fikk jeg! Jeg ble kjempe glad! Jeg hadde lært så mye, og ikke bare om denne klippen. Jeg hadde lært at man må velge å tro på seg selv, være selvsikker og bare fullføre det du skal. Ikke mist håpet. Går det ikke bra den ene gangen, vel, da gjør det ikke det. Lær av det og bare stå på!

Fortsatt god helg og takk for at du leser bloggen min, søte deg.