Hva kreves av en fremtidig frisør?

Postet av Silja Haugen den 31. Okt 2014

Mislykkes du i å bli frisør, så er det ikke fordi du ikke har evnene til å bli det, men fordi du ikke vil det nok. Holdning betyr alt for din utvikling både faglig og personlig.

Som utplassert elev eller lærling er det mange krav som stilles til deg. Noen takler det bra, spesielt personer med god selvtillit, som ikke syns det er skummelt å snakke med nye mennesker, eller prestere foran andre. Mange mener en slik personlighet passer best til dette yrket, det er jo også ganske logisk. Men det finnes også personer som i starten ikke er like utadvendte, men som fortsatt har like store drømmer og ambisjoner, og ikke mist talenter. De kan også være like glad i å bli kjent med nye mennesker, men de trenger kanskje litt mer tid til å vende seg til en ny situasjon.

I startfasen kan en sjenert person slite veldig med kundekontakten, og det å stole på seg selv når de f. eks skal klippe en kunde. Det finnes også personer som er usikre inni seg, men som klarer å fremstå som selvsikre utenpå. Dette er en treningssak, og etter hvert blir det natulig for deg. Dere kjenner jo ordtaket "Fake it til you make it" ;)

Saken er den at det finnes så mange personligheter som passer til akkurat samme yrke. Noen trenger mer tid på å bli mer selvsikre, mens andre trenger kanskje mer tid på å bli mer

ydmyke.

Selv slet jeg mye med sjenanse i starten, men etter hvert som jeg har fått mer erfaring på skolen og i salong, så merker jeg at jeg bare blir mer og mer trygg på meg selv og hva slags type frisør jeg ønsker å bli.

Vil du bli en god frisør, kan du bli en god frisør. Alt handler om din holdning og viljestyrke, og det å være bevisst på dine svakheter og jobbe med de.. Det er også stor forskjell på kunder. Noen kunder liker skravlete og sprudlende frisører, mens andre liker mer beskjedene og rolige frisører. Så lenge smiler og yter god service til kunden, så spiller det ingen rolle hva slags mennesketype du er. Det finnes så mange forskjellige mennesketyper her i verden, så kunder får du uansett.

Nå har jeg vært utplassert i en uke på Adam og Eva Storgata, og jeg ser virkelig frem til å være i salong og bli enda mer kunnskapsrik en uke til! :D

Frisøryrket er virkelig drømmeyrket!