Hvor og hva

Postet av Sandra Ringen Dalseghagen den 21. Sep 2015

Da var enda en test gjennomført, med glans! Torsdag hadde vi test i økende lengder. Når klokken slo halv 2 å vi måtte slippe redskapet og rydde opp igjen etter oss satt jeg med en vond følelse over hvor dårlig denne testen hadde gått. Jeg tenkte for meg selv at slik gikk det og sånn ble det, ikke noe jeg kunne gjøre med det nå, men jeg ble heldigvis ferdig. Etter vi hadde fått tilbakemelding på klippen tenkte jeg igjen gjennom hva jeg hadde gjort, for tilbakemeldingen var ikke noe annet en positiv, noe jeg ennå ikke skjønte. Men jeg krysset fingrene og satset på at det kanskje ikke ble så ille likevel, å jeg kan ikke være annet en fornøyd med en 5´er i økende lengder!!

Sånn har det alltid vært med meg, så lenge jeg kan hugse. Hver gang jeg går ut fra klasserommet med en god følelse på at denne prøven gikk kjempe bra har resultatet alltid skuffet. Mens alle de gangen jeg har gått ut av klasserommet med en dårlig følelse over hvor dårlig prøven gikk har resultatet gått over all forventing og det er her tankene settes igang.

Forrige uke fikk vi et ark med spørsmål vi skulle svare på før elevsamtaler. Det var et spørsmål som fikk meg til å tenke, nemlig hvor jeg ville og hvor jeg ville være.
Det de fleste forbinder med frisør er en person som jobber i en salong og klipper og farger hår, og det er jo også det, men det er så utrolig mange veger man kan gå også.
Man trenger ikke jobbe i en salong, om man så jobber i en salong trenger det ikke være å bare klippe hår, jeg kan blandt annet også jobbe med make-up og hår oppsett.

Forrige fredag hadde vi foredrag på skolen med Lars Eriksen Eitran. Han jobber hos Adam og Eva men i tillegg jobber han også masse ute som hårstylist. Han har selv vært hvor jeg er nå, også på Adam og Eva Skolen. Han fortalte om sitt syn fra når har startet på skolen og hvilke valg han har tatt opp igjennom karrieren sin. Han hadde masse erfaringer og inspirasjon og komme med, og jeg kan love deg at jeg ble inspirert.

Du kan lese bloggen hans her.
Bildet er hentet fra google.no

Så var spørsmålet, hvilken veg skal jeg gå?
Selvsagt er ikke det noen fasitsvar jeg har på dette idag, jeg er en og en halv måned inn i karrieren min og det er masse som kan endres og vurderes opp å ned mange ganger før jeg har et fasitsvar på hva det er jeg vil gjøre med min karriere.

Det eneste jeg vet er at jeg vil bli en super flink frisør og ha masse fornøyde og faste kunder.
En annen ting jeg vet er at jeg helt sikkert kommer til å flytte tilbake Vinstra hvor jeg kommer fra, tilbake til familie og samboer. Før det skjer er det allerede et valg jeg har tatt. Jeg har tatt valget om å flytte til Oslo for å gå Adam og Eva Skolen. Jeg har også tatt valget om å bli boende her til jeg har fullført lærling tiden min, fordi jeg vet jeg får mye flere utfordringer her i Oslo enn jeg vil få hjemme.
Og jeg er allerede inne på tanken om hva jeg vil gjøre etter det, hvilken veg jeg vil ta. Noe jeg er sikker på er at jeg skal interessere meg for yrket mitt og delta på kurs og oppdrag for at jeg kan holde vedlike yrket mitt og kunne være oppdatert på moten.

Så hvor vil fremtiden min bringe mon tro?