Bob

Postet av Stine Rasmus den 8. Sep 2016

Hola!

Denne uken har vi lært om helform klipp med gradering, altså BOB. Dette har vært utrolig morsomt og spennende å se hvor fort man lærer. Jeg synes det er så gøy å se hvor fort jeg får det inn i fingrene. Vi får bruke papier på speilene da vi skal gjøre en klipp, men jeg liker best å se og holde i håret for å så skjønne litt selv hvordan det skal gjøres. Vi får jo da selvfølgelig også en demo først på hvordan det gjøres. Jeg fikk kjempe gode tilbakemeldinger på klippen, så skal få tatt bilde av sluttresultatet å lagt ut på bloggen. Som et midlertidig bilde så skal dere få se ett bilde fra da jeg gikk vgs og snek meg inn på frisør linja og fikk leke meg litt.

Jeg er av den menneske arten som ikke er skapt for skolen. Jeg har alltid hatt dårlige karakterer på allmenfagene, og gode karakterer i de praktiske fagene. Etter noen tøffe år på ungdomsskolen slet jeg med sosialangst, som da ble med meg videre da jeg begynte på Design og håndverk på videregående skolen. Da jeg skulle velge yrkesretning på vgs, så tenkte jeg at jeg da ikke kunne begynne på frisør linja siden det da er ett veldig sosialt yrke. Så da gikk jeg videre på interiør og utstillings design og deretter videre på utstillings design. Jeg fikk også yrkeskompetanse i utstillings design og fikk karakter 5 på eksamen. De tre årene på vgs gikk karakter gjennomsnittet kraftig opp, siden jeg har alltid gjort det bedre på praksis arbeid, istedenfor teori. Det ble ett tungt år på påbygg vg4, jeg er ikke skapt for å sitte på en pult i flere timer om dagen og få matet inn med tung teori som går inn det ene øret og ut igjen det andre.

Samme sommeren flyttet jeg til Oslo. Etter to år har jeg nå akkurat blitt ferdigutdannet grafisk designer. Har alltid likt grafisk design, men å holde på med hår og sminke er noe jeg elsker. Jeg er alltid stylisten til kollektivet mitt, hvor jeg både sminker og fikser håret til alle som kommer på fest. Jeg innså da at nå skal jeg gjøre noe jeg virkelig elsker. En kveld i sofaen med jentene i kollektivet snakket vi om hva som skal skje etter sommeren, jeg følte meg ikke helt klar for å hoppe ut i det grafiske så jeg begynnte å tenke på hår og sminke som jeg alltid gjør. Da gikk det opp for meg. Jeg er gammel nok til å skjønne hva jeg vil, og jeg er ung nok til å fullføre det. Sosialangsten er ikke lenger en stopper. Det er dette jeg virkelig elsker å holde på med. Jeg er rett og slett lykkelig etter å se mine venninner bli så glad over hvor fine de føler seg.
Jeg har funnet meg ett yrke hvor jeg kan hjelpe noen til å føle seg bra, og det elsker jeg. Jeg vil at alle rundt meg skal ha det bra, så hvorfor ikke gjøre det til et yrke. Tenk å få kunder, faste kunder til og med, som kommer til kun deg for å føle seg bra, føle seg fin! Det er kanskje ikke ett yrke som redder liv, men det er fortsatt en fantastisk måte å kunne hjelpe noen.

- Stine