Kvelds rutine

Postet av Stine Rasmus den 15. Sep 2016

Hola!

Jeg som veldig mange andre late mennesker med sminke, har fast brukt sminke fjernings servietter i alle år. Det har vært ett ork å gå inn på badet etter en lang dag for å bruke flere forskjellige produkter for å fjærne sminken er der og da verdensundergang. Man er jo trøtt og sliten og vil gjerne hellst kun hoppe i sengs. Jeg hadde til og med sminkeserviettene ståenes ved sengekanten klar til bruk da jeg var klar for sengs.

Etter jeg leste en artikkel om sminkeservietter og hvor mye de inneholder ble jeg litt satt ut og fant ut i det øyeblikket at dette var noe jeg måtte endre på. Da jeg først fikk testet det, så fant jeg jo ut at det er jo egentlig ikke noe stress, det er jo egentlig bare deilig å kjenne at allt forrurensing og gammel sminke er helt vekke fra ansiktet, ikke tar det noe lang tid heller. Det er rart hvor stor forskjell man egentlig merker da man først begynner. Jeg gjør jo kanskje ikke helt hva som er rett på papiret, men etter mye prøving og feiling har jeg greid å laget min rutine som funker for meg. Det er jo også selvfølgelig mye prøving og feiling enda, jeg har jo ikke prøvd allt av produkter der ute, men med litt tynn lommebok så tar det litt tid å finne de perfekte produktene.

Her er min rutine:

1.Take The Day Off Cleansing Milk

Det er en mild makeupfjerner som lett løser opp den mest hardt sittende makeup og solbeskyttelse. Jeg fjerner sminken med en litt grov svamp for å fjerne litt død hud og for å komme ordentlig inn i huden før jeg skyller med vann. Etterlater ingen rester og bevarer hudens fuktbarriere og gjør den myk og behagelig.

2. Take The Day Off Makeup Remover For Lids, Lashes & Lips Makeupfjerner
Jeg tar litt på bommul, og fjerner sminken rundt øynene og lepper om jeg har noe der. Den fjerner hardt sittende øye- og leppemakeup, perfekt til vannfast sminke også. Irriterer eller svir heller ikke.

3. Liquid Facial Soap.
Liquid Facial Soap er utviklet av hudleger. Den renser huden og blødgjør de døde hudceller. Forbereder huden på Clarifying Lotions eksfolierende virkning. Jeg tar en liten klatt i hendende så vasker jeg ansiktet og skylder godt med vann.

4. Sensai Cellular Performance Lotion II
Fukt vann jeg avslutter rensingen med. Da bruker jeg kun ett par dråper og smører i annsiktet og skyller godt av med vann. Rik og forfriskende lotion som raskt strammer opp huden og tilfører ungdommelig fuktighet. For normal til tørr eller svært tørr hud slik som min.

5. Moisture Surge Overnight Mask
Jeg avslutter det hele med en fuktmaske. Det er så deilig å våkne opp til en myk og deiligt gjennomfuktet hud, klar for en ny dag. Moisture Surge Overnight Mask beroliger huden og gir den optimal fuktbalanse. Ikke minst kan den brukes av alle ulike hudtyper. Mengden kommer litt ann på hvor mye huden aborberer.

Jeg sliter med atopisk eksem, også kjent som barne eksem. Det kalles for barne eksem fordi man skal vokse det fra seg gjerne før man er 18 år. Jeg er nok da selvfølgelig unntaket, som kommer til å ha atopisk eksem for resten av livet. Dette har da påvirket huden ved at jeg er utrolig sensetiv og blir utrolig lett tørr i huden. Jeg har da funnet produkter som funker for MEG. Alle har forskjellig hud, selv de med samme "sykdom".

Dette blir kanskje ett litt langt innlegg, men jeg tenkte å fortelle litt om hvorfor jeg ikke prøver å unngå å bruke sminkefjernings servietter:

Jeg leste for litt siden en artikkel anngående sminkeservietter som virkelig ble sittende igjen hos meg. Jeg prøver å unngå å bruke det så mye som mulig, men noen ganger etter en lang dag på skolen, og jobb rett etter er det lettere å dra frem en serviett og legge seg. Men det du skal vite erat de fleste renseserviettene inneholder både det hormonforstyrrende stoffet methylparaben, det sterkt allergifremkallende kjemikaliet MI og i tillegg mange av de verste parfymestoffene. Det er også stoffer som kan være kreftfremkallende eller gi store allergiske reaksjoner. Ikke minst er det utrolig mye alkohol i pakken for å fjerne bakterier. Dette er da fordi det skal ha lang holdbarhets dato og tåle å stå på en hylle på rema i forskjellige klima. Det er vanskelig å fjerne all sminken med en våtserviett, det blir alltid sittende mye igjen på huden og man gnir det egentlig bare utover.

Det er kanskje en rask og praktisk løsning men ikke optimal for hudens helse.

- Stine