Under pressure

Postet av Linn Catherin Hansen den 22. Nov 2014

Jeg har ikke hatt så mye energi til å blogge de siste ukene, men det er jo heldigvis bedre nå.
Vi har hatt skriftelig privatisteksamen i produksjon og frisyredesign, i mitt tilfelle foregikk dette på Rud videregående skole. Det var mer nervepirrende å reise til skolen som jeg aldri hadde satt fot innenfor i hele mitt liv enn selve eksamen. Jeg har tatt flere eksamen før som privatist, forrige eksamen var muntlig i religion vg3 via Sonans privatistskole.
Det gikk bedre enn forventet, og tiden man sitter og hører på eksamensvaktene som snakker om de endeløse reglene er nok verre enn når du faktisk sitter og leser prøven.
Det jeg har lært av mine endeløse privatisteksamener er at det er gjerne ikke så ille som man tror, man bør vente med panikken før man faktisk har lest alle oppgavene og fått det litt inn. Med en gang kan man bli utrolig overveldet av alle spørsmålene og tenke "HÆ?" men ettersom man har lest alt og først setter seg ned og starter på oppgavene så plutselig går det opp for deg at ''dette har jeg jo hatt før og dette kan jeg''. Ord på papir kan være skikkelig skremmende av og til, og man blir litt redd for oppgaven før man faktisk skjønner den fordi vel... DET ER EKSAMEN.

Sånn utenom det så har vi jo fremdeles kundeuker. I løped av denne tiden hittil har jeg klippet to stykker og farget to stykker. Jeg har også øvd rundbørsteføn, helformføn og ettervekst-farging på dukke som er en del av 14 arbeider vi skal igjennom.
Jeg ble utrolig glad når jeg fikk til rundbørsteføn og ettervekst-fargingen på samme dag, og jeg har lært vanvittig mye. Rundbørsteføn er noe jeg alltid har slitt med og jeg har endelig fått dreisen på det.
Til forskjell fra en viss prosentdel av klassen har jeg aldri vært borti mye frisørting utenom å klippe barbie-dukkene mine og meg selv et par ganger (La oss ikke gå innpå min første selv-klipp og farge. Oransje kort hår selvklippet var ikke en gang en smule fint).
Derfor er jeg nesten som en unge som nettopp klarte tegne en rett strek, selv om rundbørste og føning generelt kanskje er litt basic knowlegde for en hverdagsperson som liker å stelle seg på håret.
En annen ting er at klipping har alltid vært litt i faresonen til komplisert for meg. Jeg har aldri egentlig klippet før jeg begynte på skolen og i starten syntes jeg det var vanskelig og kjipt (noe som henger sammen i mange tilfeller, at ting er kjipe fordi det er vanskelig). Etter jeg har klippet et par ganger på mennesker må jeg innrømme jeg har virkelig begynt å like det. Dette til min egen gevinst ettersom jeg faktisk skal gjøre dette ganske mye fremover...
Det jeg må øve på mer er striping, oppsett og permanentrulling (selv om permanentrulling er noe jeg føler er ganske greit så får man aldri nok øving).

Her er noen bilder fra mine eventyr de foregående ukene på Adam og Eva skolen:

Jeg og Silja var resepsjonister sammen en dag, det var en gøyal opplevelse. Jeg syntes det å ta telefoner alltid har vært skummelt men det fungerer helt fint i jobb-sammenheng.
Vi gjorde dette på praksisplassen også, og jeg tror det er greit å øve litt på skolen også. Vi fikk mange telefoner!

Her er "første" (første den dagen ettersom jeg øvde to ganger dagen før) rundbørstefønen min fra Torsdagen. Yuuuup.

Her er mitt 5 forsøk, som jeg fikk bestått. Med mye hjelp fra flink lærer som ga meg masse gode tips og lærte meg masse. Yippi!