Økende lengder

Postet av Marianne Øsleby Klæstad den 17. Sep 2015

"Jeg er ingen teoretiker, men en praktiker"

Dette har jeg sagt til meg selv en god stund nå, men det er ikke sant.
Ja, jeg føler at jeg mestrer mye mer klipp eller føn enn struktur og projeksjon tegninger.
Å lese er ikke noe jeg liker å gjøre og det er mer fordi jeg forbinder dette med videregående og dette var to år hvor jeg virkelig ikke visste hva jeg skulle bli.

Idag hadde vi klippe test i økende lengder, noe jeg føler selv var en lett klipp i forhold til de andre klippene vi har hatt de siste 6 ukene. Startet med at vi dro på Kreativ Forum på Adam og Eva Skolen, og så seks forskjellige herreklipp med andre frisører og hårstylister og vi ble så inspirerte! Sto opp tidlig, var på skolen til kl 08.00 og satt opp dukken "Solfrid"
(Ja, jeg har allerede navngitt modellen) og funnet frem saks, klippe-kam, klyper, føner, denman børsten og delt inn håret i de riktige inndelingene med guide. All ready for the test!

"Siden jeg var så sikker på denne klippen var det ingen vits å lese teori for jeg er ingen teoretiker, så det går som det går".

Veldig dårlig innstilling, og angrer mye på at jeg ikke leste så mye som jeg skulle ha gjort. Dette gikk utover min karakter på klipp i dag. Hadde jeg lest nok, hadde forhåpentligvis klippen gått kjempe bra og teorien på topp!

Etter at jeg klarte å klippe vekk guiden og lage min egen, ble den litt annerledes enn det den skulle bli. Vi skulle ha pannelugg, skrå forran, horisontal nakke og økende lenger i ytre og indre område med pivotale og vertikale inndelinger. Null stress, bare tre dager siden vi lærte det. No biggie.

Så kjepphøy som jeg var endte det med 1,5 av 6 poeng på teori og en 2'er som karakter på klipp + litt grin med tre jenter hengenes over meg som stor trøst.

Av Kristine og Anne som lærere ved Adam og Eva Skolen lærte jeg noe nytt i dag. Det handler ikke om hvor mange feil du får, hvor dårlig du har gjort det hittil eller guiden som plutselig forsvant men hva du kan gjøre for å for bedre deg. Man lærer av sine feil, og jeg er så glad for at jeg faktisk fikk en to'er på klipp og nesten to poeng på teori så jeg fikk opp øynene litt.

Ny skoledag i morgen. Ny klipp - Nye muligheter!