Spørsmål og svar

Hvorfor ta frisørutdanning hos oss?

Adam og Eva Skole og Akademi er Norges eldste private frisørskole og er anerkjent i hele landet for høy kvalitet. Vi har vunnet flere internasjonale priser for beste private frisørskole og akademi. Mange av dagens elitefrisører har sitt utspring fra vår skole, som i over 35 år har markert seg som den grundigste og mest oppdaterte innenfor frisørutdanning.

Q&A

Hva kreves for å komme inn? Av formell utdanning krever vi kun at grunnskolen er gjennomført. Om du har erfaring med hår eller ikke, har ingen betydning. Når vi har mottatt søknaden din, vil vi ta kontakt med deg for et telefonmøte. Det vi er spesielt opptatt av, er din motivasjon for å søke akkurat vår skole, dine drømmer og mål, i tillegg til hvilke egenskaper du har som vi kan bygge videre på mens du er hos oss. Du må kunne beherske norsk godt, både muntlig og skriftlig, da undervisningen foregår på norsk.

Hva koster skolen? Skolen koster kr 87.000,-. Avgiften inkluderer alt materiell som forbrukes i skoletiden, foruten skrivemateriell.

Er skolen støttet av Lånekassen? Adam og Eva Skolen er 100% støttet av Statens Lånekasse.

Er det lett å få jobb? Det er et stort behov for frisører og lærlinger i Norge i dag. Adam og Eva Skole og Akademi har høy status i bransjen og dette gjør veien til fast jobb enklere for deg som elev.

Når er det opptak? Adam og Eva skolen har rullerende opptak gjennom hele året. Skolestart er i august og januar.

Hvordan søker jeg? Søknadskjema  finner du her!

Hva skjer etter søknaden er mottatt av skolen? Skolen behandler søknaden, og du blir deretter kontaktet for en hyggelig telefonsamtale. Skolen legger vekt på din motivasjon og interesse for faget.

Hvordan får jeg svennebrev? Det er to veier som leder til svennebrevet:

1. Lærling: Utdannelsen tar utgangspunkt i 4 år. Du får 6 måneder fratrekk fra Adam og Eva Skolen. Du får 12 mnd. fratrekk for VG1 Design og håndverk/ FBIE. VG2 Frisør gir 12 mnd. fratrekk. Alle andre VG1 og VG2 gir 3 mnd. hver i fratrekk.

2. § 3-5 Praksiskandidat (Også kalt privatist): Tar i utgangspunktet 5 år. Ingen krav til skolegang eller kurs. Ingen aldersgrense. Du får 6 måneder fratrekk for Adam og Eva Skolen.

Uansett modell: du må bestå en tverrfaglig eksamen før du kan gå opp til svenneprøven.

Søk i dag